Ugrás a fő tartalomra

A király ereje

 


A király figura a Hnefatafl játék központi darabja, hiszen ha őt elfogják vagy sikerül megmenekülni akkor a játék véget ér.

Ennek okán a király "erejének" meghatározása kulcs kérdés a kiegyensúlyozott játék szempontjából. Ha túl erős a király akkor szinte lehetetlen elfogni ami elég demotiváló a támadó oldal részére. De ha túl gyenge akkor a király oldal csak küszködni fog de nem tud megmenekülni. Ez is elég lehangoló tud lenni.

Nézzük sorba mik lehetnek azok a faktorok amik a király erejét befolyásolják.

Táblaméret, menekülési hely 

Alapvetően a táblaméret és a menekülésének a helye határozza meg, hogy hány oldalról kell elfogni a királyt. Kisebb táblánál (7x7 ) és a táblaszélére történő meneküléskor (edge escape) elegendő a 2 oldali közrefogás (weak king). 

Nagy táblánál (11x11) és sarokmenekülésnél (corner escape) a 4 oldali közrefogás (strong king)az elvárt annak érdekében, hogy ne legyen túl gyenge a királyunk. 

Ezeken nem is nagyon szoktak változtatni, hiszen ha megteszik az már nagymértékben elbillentené a mérleg nyelvét az egyik vagy másik irányba, ezért ezzel nem is kell foglalkozni, így kell hagyni ahogy van.

Elfogás

Megkülönböztetünk három módot ami meghatározza, hogy a király tud-e ütni és ha igen akkor hogyan.

-Armed king:

A király ugyanúgy tud ütni mint minden más figura vagyis ha ő zárja be az elfogó alakzatot illetve ha ő már egy figura mellett áll és egy sima figura zárja be az alakzatot akkor is megtörténik az ütés. 

-Anvil King:

Itt a király csak asszisztálni tud az elfogásban vagyis azzal, hogy egy olyan bábu mellé áll ami mellett egy sajátja van azzal nem tudja leütni az ellenfél bábuját. Azonban ha ez fordítva történik, vagyis ha ő áll egy ellenséges bábu mellett majd a saját figurája bezárja az elfogó alakzatot akkor gyakorlatilag a királyt üllőként használja az ütés során (neki szorítja a királynak) így megtörténik a leütés. Úgy is mondhatjuk, hogy a király csak passzív szerepet vállal az elfogásban. 

-Unarmed King:

Itt a király semmilyen módon nem tud részt venni az elfogásban. Ez nagyon megnehezíti a király dolgát majdnem lehetetlen a győzelem a részére. Ezt a Legacy Hneftafl -ben használják és megkell hagyni nem túl népszerű változat. Ha együtt alkalmazzák ezt a módot azzal, hogy kétoldalról elegendő elfogni a királyt akkor double weak king elnevezést használnak a király erejére. 

Elfogás a táblaszélén

Ez egy olyan faktor ami önmagában egy képes kiegyensúlyozottá tenni bizonyos alapváltozatokat. Ha Fetlar Hnefatafl-t (11x11, strong king, armed king, corner escape)  nézzük ahol alapból nem lehet a táblaszélénél elfogni a királyt és csupán ezt megváltoztatjuk arra, hogy mégis elfogható legyen akkor megkapjuk az egyik legkibalanszoltabb verziót amit OLD HNEFATAFL-nek hívnak. 

A teljesen kiegyensúlyozott játéknál 1.0 lenne az értékszám. A Fetlar verzióban 1.42 a győzelmi esély király javára, az Old Hnefatafl-nél pedig 1.06 a király javára. Ez nagyából megegyezik a sakkban lévő aránnyal ahol szintén a fehér javára billen a mérleg. 


Apró változtatások a szabályban sokat tudnak módosítani az esélyeken így finoman kell bánni velük. Azonba ha egy oda- és visszavágót is játszunk ahogy a versenyeken szokás akkor lényegtelen, hogy kinek van  nagyobb esélye a győzelemre, hiszen mind két oldallal megméretetjük magunkat.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hnefatafl szabály (alapszabály)

  Amikor a Hnefatafl-t említjük, akkor két dologra is gondolhatunk. Az egyik az alapjáték aminek a szabályát most ismertetni fogom. A másik dolog amit a Hnefatafl alatt értünk az egy játékcsoport összefoglaló neve, amik a Hnefatafl játék alapjára  épülnek némi eltéréssel. Ilyen pl: Tablut, Brandubh stb.  Mivel ezen játékok mechanizmusai a Hnefatafl-re épülnek, így alapvetően ennek a szabályát kell ismerni. Ha ez meg van, akkor a fentebb említett variánsoknál elég a különbségeket megtanulni az alapjáték szabályaihoz képest. Ennek okán ezen eltérő játékok leírása nem lesz olyan részletes és illusztrált mint ez az alapszabály, ott csupán a lényegi elemek lesznek kiemelve. Akkor nézzük a Hnefatafl, mint alapjáték szabályait. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.   2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Ví

Copenhagen Hnefatatfl 11x11 szabály

    2013 óta a versenyeken használt szabályrendszer a Copenhagen Hnefatafl 11x11. Ez a változat a 2008-2012 között megrendezett versenyeken használt "Fetlar" módosítása. A módosítás célja, a Fetlarban észlelt hiányosságok kijavítása volt amin Aage Nilsen (Dánia), Adam Bartley (Norvégia), Tim Miller (Egyesült Királyság) dolgozott. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.  2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ( kivéve a király ) ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához négy oldalról szükséges körbevenni a bábut. 5. Csak akkor számít ütésnek a közrefogás, ha azt a támadni kívánó fél kezdeményezte. Vagyis ha a bábu közé önként lép az ellenfél bábui közé akko

Federation Brandubh 7x7 szabály

A "Brandubh" szabályrendszere kiváló a kezdők bevezetésére a Hnefatafl játék világába, ugyanis a kisebb játék felület (7x7) és a kevesebb bábu szám miatt könnyebb átlátni a táblát. A Brandubh kiváló gyakorlótér a haladóknak is a sarkok védésének gyakorlására. Mivel bábuszám nem teszi lehetővé,hogy a sötét az összes sarkokat egyszerre lezárja oly módon, hogy azt a világos ne tudja megbontani.  A király használatát és védését is belehet gyakorolni, hiszen itt elegendő két oldalról közre fogni a királyt az elfogásához. SZABÁLYOK 1. A játék 7x7 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 4 fő + a király. A támadók (sötét) 8-an vannak. A bábuk kezdő pozíciója a fenti képen látható. 2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához is elegendő két bábu, kivéve