Amikor a Hnefatafl-t említjük, akkor két dologra is gondolhatunk. Az egyik az alapjáték aminek a szabályát most ismertetni fogom.
A másik dolog amit a Hnefatafl alatt értünk az egy játékcsoport összefoglaló neve, amik a Hnefatafl játék alapjára épülnek némi eltéréssel. Ilyen pl: Tablut, Brandubh stb.
Mivel ezen játékok mechanizmusai a Hnefatafl-re épülnek, így alapvetően ennek a szabályát kell ismerni. Ha ez meg van, akkor a fentebb említett variánsoknál elég a különbségeket megtanulni az alapjáték szabályaihoz képest. Ennek okán ezen eltérő játékok leírása nem lesz olyan részletes és illusztrált mint ez az alapszabály, ott csupán a lényegi elemek lesznek kiemelve.
Akkor nézzük a Hnefatafl, mint alapjáték szabályait.
SZABÁLYOK:
1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.
2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot.
3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban.
ÜTÉS
4. Minden bábu leütésre kerül (kivéve a király) ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához négy oldalról szükséges körbevenni a bábut.
5. Csak akkor számít ütésnek a közrefogás, ha azt a támadni kívánó fél kezdeményezte. Vagyis ha a bábu közé önként lép az ellenfél akkor nem történik meg az ütés. A sarok kövek, illetve a középen elhelyezkedő trón a kezdeményező fél részéről használható a közrefogáshoz, vagyis ellenséges bábunak kell tekinteni a megtámadott fél szemszögéből. A Hnefatafl alapszbályánál az oldalfalak nem számítanak ellenséges területnek.
A király támadásánál a trón használható úgy mintha ellenséges bábu lenne. A saroknál illetve az oldalfalnál nem lesz elfogva a király akkor sem ha körül zárják, ugyanis nem tud teljesülni az a követelmény, hogy négy oldalról legyen közrefogva.
Ha a király a trónon van, akkor is leüthető ha négy oldalról körülveszik, vagyis a trón nem védett terület a király számára.
6. A trónra csak a király léphet, a többi bábunak ez tiltott. A trónon történő áthaladás azonban mindenki számára megengedett.
JÁTÉK VÉGE
A védekezők (világos) oldal nyer ha a király eléri valamelyik sarkot.
A támadók (sötét) nyernek ha a királyt sikerül elfogni a fenti módok egyikével.
Akkor is nyernek ha sikerül a királyt és a megmaradt védőit körül zárni.
A hivatalos szabály a körül zárást említi, de máshol megkövetelik, hogy ez úgy történjen meg, hogy nincs üres mező a támadók és védők közt. Bár ennél az esetnél egy másik szabály is életbe lép, nevezetesen, hogy az veszít aki nem tud érvényes lépést tenni.
Ismétlődő lépések (csiki-csuki) engedélyezettek , de aki harmadszorra ugyanazt a lépést megteszi, az veszít.
Döntetlen a játék, ha olyan kevés bábu marad, hogy nem lehet vele befejezni a játékot. Ez a támadók esetén két bábut jelent, hiszen úgy még a trón használata mellet sem lehet elfogni a királyt. A védekezők oldaláról elméletben akkor is lehet nyerni ha csak a király maradt fent.
Videós szabályismertető: https://www.youtube.com/watch?v=9qJFjL6oYm4
Megjegyzések
Megjegyzés küldése