Ugrás a fő tartalomra

Federation Brandubh 7x7 szabály



A "Brandubh" szabályrendszere kiváló a kezdők bevezetésére a Hnefatafl játék világába, ugyanis a kisebb játék felület (7x7) és a kevesebb bábu szám miatt könnyebb átlátni a táblát.

A Brandubh kiváló gyakorlótér a haladóknak is a sarkok védésének gyakorlására. Mivel bábuszám nem teszi lehetővé,hogy a sötét az összes sarkokat egyszerre lezárja oly módon, hogy azt a világos ne tudja megbontani. 

A király használatát és védését is belehet gyakorolni, hiszen itt elegendő két oldalról közre fogni a királyt az elfogásához.

SZABÁLYOK

1. A játék 7x7 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 4 fő + a király. A támadók (sötét) 8-an vannak. A bábuk kezdő pozíciója a fenti képen látható.

2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot.

3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban.

ÜTÉS

4. Minden bábu leütésre kerül ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához is elegendő két bábu, kivéve ha trónon van, akkor négy oldalról szükséges körbevenni. A királlyal is lehet ütni.

5. Csak akkor számít ütésnek a közrefogás, ha azt a támadni kívánó fél kezdeményezte. Vagyis ha a bábu közé önként lép az ellenfél bábui közé akkor nem történik meg az ütés. A sarok kövek, illetve a középen elhelyezkedő trón a kezdeményező fél részéről használható a közrefogáshoz, vagyis ellenséges bábunak kell tekinteni a megtámadott fél szemszögéből. Az oldalfalak nem számítanak ellenséges területnek.

A király támadásánál a trón nem használható úgy mintha ellenséges bábu lenne. A sarok kő a király elfogásához használható.

6. A trónra csak a király léphet, a többi bábunak ez tiltott. A trónon történő áthaladás azonban mindenki számára megengedett.

7. A "shieldwall" szabály nem alkalmazható. (Lásd: Copenhagen Hnefatafl)

A védekezők (világos) oldal nyer ha a király eléri a sarkot.

A támadók (sötét) nyernek ha a királyt sikerül elfogni a fenti módok egyikével.

Akkor is nyernek ha sikerül a királyt és a megmaradt védőit körül zárni.

Ismétlődő lépéseket (csiki-csuki) engedélyezi a szabály, de aki harmadszorra ugyanazt a lépést megteszi, az veszít.

Döntetlen a játék, ha olyan kevés bábu marad, hogy nem lehet vele befejezni a játékot.

Videós szabálymagyarázat: https://www.youtube.com/watch?v=GClBR1WUU6M

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hnefatafl szabály (alapszabály)

  Amikor a Hnefatafl-t említjük, akkor két dologra is gondolhatunk. Az egyik az alapjáték aminek a szabályát most ismertetni fogom. A másik dolog amit a Hnefatafl alatt értünk az egy játékcsoport összefoglaló neve, amik a Hnefatafl játék alapjára  épülnek némi eltéréssel. Ilyen pl: Tablut, Brandubh stb.  Mivel ezen játékok mechanizmusai a Hnefatafl-re épülnek, így alapvetően ennek a szabályát kell ismerni. Ha ez meg van, akkor a fentebb említett variánsoknál elég a különbségeket megtanulni az alapjáték szabályaihoz képest. Ennek okán ezen eltérő játékok leírása nem lesz olyan részletes és illusztrált mint ez az alapszabály, ott csupán a lényegi elemek lesznek kiemelve. Akkor nézzük a Hnefatafl, mint alapjáték szabályait. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.   2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Ví

Copenhagen Hnefatatfl 11x11 szabály

    2013 óta a versenyeken használt szabályrendszer a Copenhagen Hnefatafl 11x11. Ez a változat a 2008-2012 között megrendezett versenyeken használt "Fetlar" módosítása. A módosítás célja, a Fetlarban észlelt hiányosságok kijavítása volt amin Aage Nilsen (Dánia), Adam Bartley (Norvégia), Tim Miller (Egyesült Királyság) dolgozott. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.  2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ( kivéve a király ) ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához négy oldalról szükséges körbevenni a bábut. 5. Csak akkor számít ütésnek a közrefogás, ha azt a támadni kívánó fél kezdeményezte. Vagyis ha a bábu közé önként lép az ellenfél bábui közé akko