Ugrás a fő tartalomra

Játék fázisok (nyitás, középjáték, végjáték)

 Egy Hnefatafl mérkőzést 3 fázisra bonthatunk. Ezek a nyitás, középjáték és a végjáték

 Mindegyik fázisnak megvan a célja amivel irányíthatjuk az adott részt illetve előkészíthetjük a következőt.

Vegyük sorra őket és a jellemzőiket.

NYITÁS

A nyitás fázis a játék azon kezdeti szakasza, ahol a játékosok megpróbálják pozicionálni a bábuikat a saját céljaiknak megfelelően. Fekete (támadó) részről ez sarkok védelmének kialakítását jelentheti, még a Fehér (védő) részről a király mozdíthatóvá tételét.

Ebben a fázisban az első pár lépés sokszor az ellenfél lépéseitől független , ami azt jelenti, hogy mindenki a saját megszokott lépéseit teszi meg rutinszerűen, nem törődve azzal, mit lép az ellenfél.Hozzávetőleg ez az első 3-4 lépést jelenti. Persze ha olyan váratlan lépést tesz az ellenfél ami a saját stratégiánkat megdöntheti vagy esetleg sajátja során látható hibát követ el akkor arra reagálni kell.

Ezt követően már el kell kezdeni figyelni az ellenfél mozgására és a további pozicionálást ennek megfelelően folytatni.

A nyitás fázis addig tart, ameddig a király megteszi az első lépését.

KÖZÉPJÁTÉK

Ahogy a király elmozdult a trónról az első lépésével, úgy megkezdődik a középjáték. 

Itt megint csak eltérő stratégia lehet a két fő részéről. A fekete továbbra is a sarkok védelmét, illetve a terület szűkítését tűzheti ki célul a király bekerítésének érdekében. A fehér megpróbálja  felügyelni, megtisztítani azt a területet ahol szeretne megmenekülni.

Ennek okán a tábla egy adott részére összpontosulhat a játék. Ilyenkor figyelni kell arra, hogy a tábla másik részét is folyamatosan ellenőrizzük, mivel ha csak arra részre koncentrálunk ahol az események zajlanak abból, könnyen az lehet, hogy egy hirtelen váltással átmegy a király az ellenőrizetlen területre. Ha ez a terület védtelen akkor ott hamar befejeződhet a játék. 

Itt jellemzően arra szokás törekedni, hogy a sarkok körül miénk legyen az irányítás.

Ha valamelyik fél a fenti törekvéseknek érvényt tudott szerezni és kialakult egy olyan egyértelmű helyzet, amiből kiolvasható, hogy az egyik félnek reális esélye van a játék lezárására, akkor megkezdődik a végjáték.

VÉGJÁTÉK

Ez a szakasz onnan ismerhető fel , hogy az ellenfél már nem a jobb pozíció kialakítása érdekében lép, hanem azért, hogy akadályozza az ellenfelet a győztes lépés megtételében. Ezzel lehet, hogy csak késlelteti az ellenfél győzelmét, de akár bele is kényszerítheti őt egy hibás lépésbe amivel kikerülnek a "végjáték" szakaszból és újra a pozicionálásért folyik a játék, addig ameddig újra lehetősége nem lesz valamelyik játékosnak a játék lezárására.

A végjáték akár azzal is véget érhet, hogy valamelyik félnek lejár az ideje ha épp sakkórával játsszák a mérkőzést.

Az aktuális játékfázis felismerése fontos, hiszen így a figyelmünket az adott fázis céljára irányíthatjuk és felkészülhetünk a következőre. 

Példa, ha nagyon rákoncentrálunk a nyitás fázisban arra, hogy minél több figurát jó pozícióba helyezzünk és eközben lemaradunk arról, hogy az ellenfél lépet a királlyal, azzal ő tempóelőnybe kerül ami azt eredményezheti, hogy csak futhatunk utána és a lépéseinkkel az előnyét próbáljuk ledolgozni és nem marad olyan lépésre idő, ami taktikánk kialakításához szükséges.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hnefatafl szabály (alapszabály)

  Amikor a Hnefatafl-t említjük, akkor két dologra is gondolhatunk. Az egyik az alapjáték aminek a szabályát most ismertetni fogom. A másik dolog amit a Hnefatafl alatt értünk az egy játékcsoport összefoglaló neve, amik a Hnefatafl játék alapjára  épülnek némi eltéréssel. Ilyen pl: Tablut, Brandubh stb.  Mivel ezen játékok mechanizmusai a Hnefatafl-re épülnek, így alapvetően ennek a szabályát kell ismerni. Ha ez meg van, akkor a fentebb említett variánsoknál elég a különbségeket megtanulni az alapjáték szabályaihoz képest. Ennek okán ezen eltérő játékok leírása nem lesz olyan részletes és illusztrált mint ez az alapszabály, ott csupán a lényegi elemek lesznek kiemelve. Akkor nézzük a Hnefatafl, mint alapjáték szabályait. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.   2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Ví

Copenhagen Hnefatatfl 11x11 szabály

    2013 óta a versenyeken használt szabályrendszer a Copenhagen Hnefatafl 11x11. Ez a változat a 2008-2012 között megrendezett versenyeken használt "Fetlar" módosítása. A módosítás célja, a Fetlarban észlelt hiányosságok kijavítása volt amin Aage Nilsen (Dánia), Adam Bartley (Norvégia), Tim Miller (Egyesült Királyság) dolgozott. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.  2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ( kivéve a király ) ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához négy oldalról szükséges körbevenni a bábut. 5. Csak akkor számít ütésnek a közrefogás, ha azt a támadni kívánó fél kezdeményezte. Vagyis ha a bábu közé önként lép az ellenfél bábui közé akko

Federation Brandubh 7x7 szabály

A "Brandubh" szabályrendszere kiváló a kezdők bevezetésére a Hnefatafl játék világába, ugyanis a kisebb játék felület (7x7) és a kevesebb bábu szám miatt könnyebb átlátni a táblát. A Brandubh kiváló gyakorlótér a haladóknak is a sarkok védésének gyakorlására. Mivel bábuszám nem teszi lehetővé,hogy a sötét az összes sarkokat egyszerre lezárja oly módon, hogy azt a világos ne tudja megbontani.  A király használatát és védését is belehet gyakorolni, hiszen itt elegendő két oldalról közre fogni a királyt az elfogásához. SZABÁLYOK 1. A játék 7x7 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 4 fő + a király. A támadók (sötét) 8-an vannak. A bábuk kezdő pozíciója a fenti képen látható. 2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához is elegendő két bábu, kivéve