Egy Hnefatafl mérkőzést 3 fázisra bonthatunk. Ezek a nyitás, középjáték és a végjáték
Mindegyik fázisnak megvan a célja amivel irányíthatjuk az adott részt illetve előkészíthetjük a következőt.
Vegyük sorra őket és a jellemzőiket.
NYITÁS
A nyitás fázis a játék azon kezdeti szakasza, ahol a játékosok megpróbálják pozicionálni a bábuikat a saját céljaiknak megfelelően. Fekete (támadó) részről ez sarkok védelmének kialakítását jelentheti, még a Fehér (védő) részről a király mozdíthatóvá tételét.
Ebben a fázisban az első pár lépés sokszor az ellenfél lépéseitől független , ami azt jelenti, hogy mindenki a saját megszokott lépéseit teszi meg rutinszerűen, nem törődve azzal, mit lép az ellenfél.Hozzávetőleg ez az első 3-4 lépést jelenti. Persze ha olyan váratlan lépést tesz az ellenfél ami a saját stratégiánkat megdöntheti vagy esetleg sajátja során látható hibát követ el akkor arra reagálni kell.
Ezt követően már el kell kezdeni figyelni az ellenfél mozgására és a további pozicionálást ennek megfelelően folytatni.
A nyitás fázis addig tart, ameddig a király megteszi az első lépését.
KÖZÉPJÁTÉK
Ahogy a király elmozdult a trónról az első lépésével, úgy megkezdődik a középjáték.
Itt megint csak eltérő stratégia lehet a két fő részéről. A fekete továbbra is a sarkok védelmét, illetve a terület szűkítését tűzheti ki célul a király bekerítésének érdekében. A fehér megpróbálja felügyelni, megtisztítani azt a területet ahol szeretne megmenekülni.
Ennek okán a tábla egy adott részére összpontosulhat a játék. Ilyenkor figyelni kell arra, hogy a tábla másik részét is folyamatosan ellenőrizzük, mivel ha csak arra részre koncentrálunk ahol az események zajlanak abból, könnyen az lehet, hogy egy hirtelen váltással átmegy a király az ellenőrizetlen területre. Ha ez a terület védtelen akkor ott hamar befejeződhet a játék.
Itt jellemzően arra szokás törekedni, hogy a sarkok körül miénk legyen az irányítás.
Ha valamelyik fél a fenti törekvéseknek érvényt tudott szerezni és kialakult egy olyan egyértelmű helyzet, amiből kiolvasható, hogy az egyik félnek reális esélye van a játék lezárására, akkor megkezdődik a végjáték.
VÉGJÁTÉK
Ez a szakasz onnan ismerhető fel , hogy az ellenfél már nem a jobb pozíció kialakítása érdekében lép, hanem azért, hogy akadályozza az ellenfelet a győztes lépés megtételében. Ezzel lehet, hogy csak késlelteti az ellenfél győzelmét, de akár bele is kényszerítheti őt egy hibás lépésbe amivel kikerülnek a "végjáték" szakaszból és újra a pozicionálásért folyik a játék, addig ameddig újra lehetősége nem lesz valamelyik játékosnak a játék lezárására.
A végjáték akár azzal is véget érhet, hogy valamelyik félnek lejár az ideje ha épp sakkórával játsszák a mérkőzést.
Az aktuális játékfázis felismerése fontos, hiszen így a figyelmünket az adott fázis céljára irányíthatjuk és felkészülhetünk a következőre.
Példa, ha nagyon rákoncentrálunk a nyitás fázisban arra, hogy minél több figurát jó pozícióba helyezzünk és eközben lemaradunk arról, hogy az ellenfél lépet a királlyal, azzal ő tempóelőnybe kerül ami azt eredményezheti, hogy csak futhatunk utána és a lépéseinkkel az előnyét próbáljuk ledolgozni és nem marad olyan lépésre idő, ami taktikánk kialakításához szükséges.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése