Ugrás a fő tartalomra

Védekező oldal céljai, stratégiái

A támadó és védekező fél alapvetően  eltérő stratégiával dolgozik, az eltérő célok és bábú számok miatt. 

Vegyük át, hogy a védekező félnek mire kell figyelni, illetve törekedni a győzelem érdekében.

1. A király csapatának (védők) a legfőbb célja, hogy a királyt megvédje és eljuttassa a sarokmezők valamelyikére (vagy a tábla szélére szabálytól függően)

A kezdő felállásnál a király a védők gyűrűjében van  így nem tudják elfogni a támadók, azonban így mozogni sem tud. Szóval az első taktikai lépésnek annak kell lennie, hogy a királyt a lehető leggyorsabban mozdíthatóvá kell tenni. Ezt leghamarabb a harmadik saját lépésünknél tudjuk megtenni. 

Természetesen figyelni kell az ellenfél mozgására is, nem lehet mindent félre dobni, hogy a király mozdulni tudjon. 

2. A másik stratégiai elem az, hogy juttassunk védekező bábut a támadók vonala mögé. 

Miért fontos ez? 

Ugye van a körbezárás szabály miszerint, ha a megmaradt védekezők és a király körül vannak kerítve a támadók által, akkor ők nyertek. Ezt elkerülhetjük azzal, ha valamelyik védekezőfigura a záró gyűrűn kívül helyezkedik el. 

Ha egy bábut sikerült kijuttatni a támadók által kialakított gyűrűn kívülre, azzal lehetőségünk adódik arra, hogy a gyűrűn kívülről és belülről közre fogjunk egy támadót, így levéve az adott figurát, ezzel megbontva a gyűrűt. Ezzel egyidőben a királynak is mozgásteret biztosítunk.

3. Sarkok lezárásának megakadályozása

Ha a feketének sikerül teljesen lezárni a sarkokat, akkor a csata a játéktér közepére terelődik, ahol a bábuk elfogása, ezáltal a számuk csökkentése lesz a fő cél mindkét részről. 

Két forgatókönyv lehetséges ilyenkor. 

- Feketének sikerül elfogni a királyt, így nyernek.

-Fehér annyi bábút elfog, hogy a feketének a sarkokat lezáró bábuk valamelyikével kell lépnie,így újbóli esély nyílt a királynak a megmenekülésre. 

Megjegyzés: A coppenhagen hnefatafl-nél nem akkora probléma az, hogy a fekete lezárja sarkot, hiszen a fehér az "exit fort" alakzattal is tud nyerni.

Jobb elkerülni a fenti helyzetet, hiszen ha belekerültünk akkor annak a kimenetele kérdéses. 

Ennek okán jobb ezt megelőzni, és eljuttatni egy fehér bábut a sarokhoz és kontrollálni az ottani történéseket, ezzel biztosítva a lehetőséget a királynak megmeneküléshez.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hnefatafl szabály (alapszabály)

  Amikor a Hnefatafl-t említjük, akkor két dologra is gondolhatunk. Az egyik az alapjáték aminek a szabályát most ismertetni fogom. A másik dolog amit a Hnefatafl alatt értünk az egy játékcsoport összefoglaló neve, amik a Hnefatafl játék alapjára  épülnek némi eltéréssel. Ilyen pl: Tablut, Brandubh stb.  Mivel ezen játékok mechanizmusai a Hnefatafl-re épülnek, így alapvetően ennek a szabályát kell ismerni. Ha ez meg van, akkor a fentebb említett variánsoknál elég a különbségeket megtanulni az alapjáték szabályaihoz képest. Ennek okán ezen eltérő játékok leírása nem lesz olyan részletes és illusztrált mint ez az alapszabály, ott csupán a lényegi elemek lesznek kiemelve. Akkor nézzük a Hnefatafl, mint alapjáték szabályait. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.   2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Ví

Copenhagen Hnefatatfl 11x11 szabály

    2013 óta a versenyeken használt szabályrendszer a Copenhagen Hnefatafl 11x11. Ez a változat a 2008-2012 között megrendezett versenyeken használt "Fetlar" módosítása. A módosítás célja, a Fetlarban észlelt hiányosságok kijavítása volt amin Aage Nilsen (Dánia), Adam Bartley (Norvégia), Tim Miller (Egyesült Királyság) dolgozott. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.  2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ( kivéve a király ) ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához négy oldalról szükséges körbevenni a bábut. 5. Csak akkor számít ütésnek a közrefogás, ha azt a támadni kívánó fél kezdeményezte. Vagyis ha a bábu közé önként lép az ellenfél bábui közé akko

Federation Brandubh 7x7 szabály

A "Brandubh" szabályrendszere kiváló a kezdők bevezetésére a Hnefatafl játék világába, ugyanis a kisebb játék felület (7x7) és a kevesebb bábu szám miatt könnyebb átlátni a táblát. A Brandubh kiváló gyakorlótér a haladóknak is a sarkok védésének gyakorlására. Mivel bábuszám nem teszi lehetővé,hogy a sötét az összes sarkokat egyszerre lezárja oly módon, hogy azt a világos ne tudja megbontani.  A király használatát és védését is belehet gyakorolni, hiszen itt elegendő két oldalról közre fogni a királyt az elfogásához. SZABÁLYOK 1. A játék 7x7 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 4 fő + a király. A támadók (sötét) 8-an vannak. A bábuk kezdő pozíciója a fenti képen látható. 2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához is elegendő két bábu, kivéve