Ugrás a fő tartalomra

Tablut 9x9

 

A Tablut az a változat, aminek a szabályáról a legtöbb írásos feljegyzés fennmaradt. A svéd botanikus Linnaeus, jegyezte le ezeket.

Valamikor a középkorban a Norvégok vagy a Svédek juttatták el a lapföldi számikhoz ezt a játékot. Náluk a története a játéknak az volt, hogy a Svéd király a nyolc testőrével igyekszik megmenekülni az Orosz cár emberei elöl. 

Linnaeus kihagyott néhány részletet amikor lejegyezte. Például, hogy ki kezdi a játékot. Néhány szituációt lerajzolt, a helyett, hogy pontosan leírta volna. Bizonyos esetekben ellentmondásba is keveredtek ezek a szabályok egymással. 

Mivel latinul lett lejegyezve a szabály ezért azt szükséges volt lefordítani, amit James Edward Smith meg is tett, majd publikált. A munkájában próbálta az ellentmondásokat feloldani, így ezeket figyelmen kívül hagyta.  Ezek hiányában azonban a játék teljesen kiegyensúlyozatlan lett

 Ebből adódik a Hnefatafl játék számos variációja (eltérő szabályok) amik igyekeztek kiegyensúlyozni a két fél nyerési esélyeit.

A folyamatos keresése annak a szabálynak ami kiegyensúlyozottá teszi a játékot a mai napig tart. Azonban mára az is kiderült, miután közzé tették Linnaeus eredeti feljegyzését, amiből kiderült, hogy szinte tökéletesen kiegyensúlyozott változatot sikerült leírnia.

Szabályok:

1. A játékot 9x9-es négyzethálós táblán játsszák

2. 25 bábu szükséges a játékhoz. ( 1 db király, 8 db védő, 16 db támadó). Az elhelyezkedésük a fenit képen látható.

3. A támadó oldal kezdi a játékot (sötét)

4. A figurák bármennyit léphetnek vízszintesen illetve függőlegesen, azonban nem léphetnek olyan mezőre amin már áll egy bábu, illetve a mozgás során nem ugorhatnak át bábut.

5. A középen lévő mezőre ( trónra) nem léphetnek a figurák. Ez igaz a királyra is ha már egyszer ellépet a trón mezőről.

6. Egy bábu elfogásához (leütéséhez) két szemközti oldalról szükséges közre fogni őt. A király részt vehet az elfogásban. 

7. A trón is használható az elfogáshoz úgy mintha ellenséges bábu lenne.

8. Amikor a király a trónon áll, akkor 4 oldalról szükséges körbe venni az elfogáshoz.

9. Ha a király a trón mellett áll, akkor elegendő a megmaradt 3 oldalról bekeríteni.

10. Ha bárhol máshol áll a király akkor ugyanúgy elegendő két oldalról közre fogni mint egy sima bábut.

11. Ha a király a trónon van és 3 oldalról a támadók veszik körül de a 4. oldalon egy védő áll, akkor abban az esetben ha mellé lép egy támadó és azzal a királyhoz szorítaná, akkor leütésre kerül a védő bábu.

12. A védekezők nyernek ha a király eléri a tábla szélét. A támadók nyernek ha elfogják a királyt.

13. A játék döntetlen ha lépés ismétlésre kényszerülnek a felek, vagy ha egy játékos nem tud lépni. A döntetlenben meg is állapodhatnak a felek.

 

forrás:http://tafl.cyningstan.com/page/170/tablut

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hnefatafl szabály (alapszabály)

  Amikor a Hnefatafl-t említjük, akkor két dologra is gondolhatunk. Az egyik az alapjáték aminek a szabályát most ismertetni fogom. A másik dolog amit a Hnefatafl alatt értünk az egy játékcsoport összefoglaló neve, amik a Hnefatafl játék alapjára  épülnek némi eltéréssel. Ilyen pl: Tablut, Brandubh stb.  Mivel ezen játékok mechanizmusai a Hnefatafl-re épülnek, így alapvetően ennek a szabályát kell ismerni. Ha ez meg van, akkor a fentebb említett variánsoknál elég a különbségeket megtanulni az alapjáték szabályaihoz képest. Ennek okán ezen eltérő játékok leírása nem lesz olyan részletes és illusztrált mint ez az alapszabály, ott csupán a lényegi elemek lesznek kiemelve. Akkor nézzük a Hnefatafl, mint alapjáték szabályait. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.   2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Ví

Copenhagen Hnefatatfl 11x11 szabály

    2013 óta a versenyeken használt szabályrendszer a Copenhagen Hnefatafl 11x11. Ez a változat a 2008-2012 között megrendezett versenyeken használt "Fetlar" módosítása. A módosítás célja, a Fetlarban észlelt hiányosságok kijavítása volt amin Aage Nilsen (Dánia), Adam Bartley (Norvégia), Tim Miller (Egyesült Királyság) dolgozott. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.  2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ( kivéve a király ) ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához négy oldalról szükséges körbevenni a bábut. 5. Csak akkor számít ütésnek a közrefogás, ha azt a támadni kívánó fél kezdeményezte. Vagyis ha a bábu közé önként lép az ellenfél bábui közé akko

Federation Brandubh 7x7 szabály

A "Brandubh" szabályrendszere kiváló a kezdők bevezetésére a Hnefatafl játék világába, ugyanis a kisebb játék felület (7x7) és a kevesebb bábu szám miatt könnyebb átlátni a táblát. A Brandubh kiváló gyakorlótér a haladóknak is a sarkok védésének gyakorlására. Mivel bábuszám nem teszi lehetővé,hogy a sötét az összes sarkokat egyszerre lezárja oly módon, hogy azt a világos ne tudja megbontani.  A király használatát és védését is belehet gyakorolni, hiszen itt elegendő két oldalról közre fogni a királyt az elfogásához. SZABÁLYOK 1. A játék 7x7 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 4 fő + a király. A támadók (sötét) 8-an vannak. A bábuk kezdő pozíciója a fenti képen látható. 2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához is elegendő két bábu, kivéve