Magpie vagyis szarka elnevezést kapta ez a változat ami játék "sztorijából" adódik.
A történet az, hogy a manó (szabályleírásnál királyként említem) és a 4 segítője egy zsák aranyat cipelnek. Az ellenfél akik a zsák aranyat próbálják megszerezni ők a támadók. A manó viszi a terhet ezért mint ahogy látni fogjuk az ő mozgása lassabb, ami abban nyilvánul meg, hogy csupán egyet tud lépni.
SZABÁLY
1. A játék 7x7 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 4 fő + a király. A támadók (sötét) 8-an vannak. A bábuk kezdő pozíciója a fenti képen látható.
2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot.
3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban kivéve a király, mert ő csak egyet léphet.
ÜTÉS
4.
Minden bábu leütésre kerül ha két szemközti oldalról közrefogják. A
király elfogásához is négy bábu szükséges, kivéve ha trón mellet van, akkor három oldalról szükséges körbevenni. A királlyal is lehet ütni.
5. Csak akkor számít ütésnek a közrefogás, ha azt a támadni kívánó fél kezdeményezte. Vagyis ha a bábu közé önként lép az ellenfél bábui közé akkor nem történik meg az ütés. A sarok kövek, illetve a középen elhelyezkedő trón a kezdeményező fél részéről használható a közrefogáshoz, vagyis ellenséges bábunak kell tekinteni a megtámadott fél szemszögéből. Az oldalfalak nem számítanak ellenséges területnek, kivéve a királyt. (lásd lentebb)
A király támadásánál a trón használható úgy mintha ellenséges bábu lenne. A sarok kő és a tábla széle használható a király elfogásához .
6. A trónra csak a király léphet, a többi bábunak ez tiltott. A trónon történő áthaladás azonban mindenki számára megengedett.
7. A "shieldwall" szabály nem alkalmazható. (Lásd: Copenhagen Hnefatafl)
A védekezők (világos) oldal nyer ha a király eléri a sarkot.
A támadók (sötét) nyernek ha a királyt sikerül elfogni a fenti módok egyikével.
Akkor is nyernek ha sikerül a királyt és a megmaradt védőit körül zárni.
Ismétlődő lépéseket (csiki-csuki) engedélyezi a szabály, de aki harmadszorra ugyanazt a lépést megteszi, az veszít.
Döntetlen a játék, ha olyan kevés bábu marad, hogy nem lehet vele befejezni a játékot.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése