Ugrás a fő tartalomra

Foteviken Tablut 9x9


 A Foteviken Tablut szintén egy speciális változata a Hnefatafl-nek hiszen vannak olyan mezők amiket csak bizonyos megkötésekkel, vagy egyáltalán nem lehet használni a játék során. Ez attól függ, hogy melyik oldallal játszunk.

SZABÁLYOK

1. A játékot 9x9-es négyzethálós táblán játsszák

2. 25 bábu szükséges a játékhoz. ( 1 db király, 8 db védő, 16 db támadó). Az elhelyezkedésük a fenti képen látható.

3. A védekező oldal kezdi a játékot (világos)

4. A figurák bármennyit léphetnek vízszintesen illetve függőlegesen, azonban nem léphetnek olyan mezőre amin már áll egy bábu, illetve a mozgás során nem ugorhatnak át bábut.


5. A középen lévő mezőre ( trónra) illetve a tábla szélein megjelölt mezőre (tábor) nem léphetnek a figurák. Ez igaz a királyra is illetve a tábor területéről induló bábukra is ha már egyszer elléptek a trón vagy tábor mezőről. A trónon és a tábor mezőkön nem haladhat keresztül egy bábu sem.

6. Egy bábu elfogásához (leütéséhez) két szemközti oldalról szükséges közre fogni őt. A király részt vehet az elfogásban. 

7. A trón is használható az elfogáshoz úgy mintha ellenséges bábu lenne.

8. Amikor a király a trónon áll, akkor 4 oldalról szükséges körbe venni az elfogáshoz.

9. Ha a király a trón mellett áll, akkor elegendő a megmaradt 3 oldalról bekeríteni.

10. Ha bárhol máshol áll a király akkor négy oldalról kell közre fogni mint egy sima bábut.

11.A király elfogásához használható a tábor mező, így van olyan eset amikor elegendő két bábu a király elfogásához, hiszen van olyan része a tábornak amivel két oldalról közre fogja a királyt, így a fent említett két bábuval együtt meg történik a négy oldali közrefogás.

12. A védekezők nyernek ha a király eléri a tábla szélét vagy a sarkát. Bár a fenti szabályból  ami kimondja, hogy nem lehet áthaladni a tábor területén a védekezőknek, kiderül, hogy de azért meg kell említeni, hogy a király csak olyan mezőnél tud megmenekülni a táblaszélénél, ami nem a tábor területe.

13. Ha a király a következő lépésével sikerül megmenekülni, akkor köteles figyelmeztetni erre az ellenfelét a "Raichi" felszólítással. Ha ezt nem teszi meg, akkor nem menekülhet meg a következő lépésével.körben. Ha a királynak két lehetősége is van megmenekülni, így azt egy lépéssel nem tudná blokkolni az ellenfél akkor ezt a "Tuichu" felszólítással kell jelezni.

14. A támadók nyernek ha elfogják a királyt.

15. Ismétlődő lépéseket (csiki-csuki) engedélyezi a szabály, de aki harmadszorra ugyanazt a lépést megteszi, az veszít.

Döntetlen a játék, ha olyan kevés bábu marad, hogy nem lehet vele befejezni a játékot. A döntetlenben meg is állapodhatnak a felek.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hnefatafl szabály (alapszabály)

  Amikor a Hnefatafl-t említjük, akkor két dologra is gondolhatunk. Az egyik az alapjáték aminek a szabályát most ismertetni fogom. A másik dolog amit a Hnefatafl alatt értünk az egy játékcsoport összefoglaló neve, amik a Hnefatafl játék alapjára  épülnek némi eltéréssel. Ilyen pl: Tablut, Brandubh stb.  Mivel ezen játékok mechanizmusai a Hnefatafl-re épülnek, így alapvetően ennek a szabályát kell ismerni. Ha ez meg van, akkor a fentebb említett variánsoknál elég a különbségeket megtanulni az alapjáték szabályaihoz képest. Ennek okán ezen eltérő játékok leírása nem lesz olyan részletes és illusztrált mint ez az alapszabály, ott csupán a lényegi elemek lesznek kiemelve. Akkor nézzük a Hnefatafl, mint alapjáték szabályait. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.   2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Ví

Copenhagen Hnefatatfl 11x11 szabály

    2013 óta a versenyeken használt szabályrendszer a Copenhagen Hnefatafl 11x11. Ez a változat a 2008-2012 között megrendezett versenyeken használt "Fetlar" módosítása. A módosítás célja, a Fetlarban észlelt hiányosságok kijavítása volt amin Aage Nilsen (Dánia), Adam Bartley (Norvégia), Tim Miller (Egyesült Királyság) dolgozott. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.  2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ( kivéve a király ) ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához négy oldalról szükséges körbevenni a bábut. 5. Csak akkor számít ütésnek a közrefogás, ha azt a támadni kívánó fél kezdeményezte. Vagyis ha a bábu közé önként lép az ellenfél bábui közé akko

Federation Brandubh 7x7 szabály

A "Brandubh" szabályrendszere kiváló a kezdők bevezetésére a Hnefatafl játék világába, ugyanis a kisebb játék felület (7x7) és a kevesebb bábu szám miatt könnyebb átlátni a táblát. A Brandubh kiváló gyakorlótér a haladóknak is a sarkok védésének gyakorlására. Mivel bábuszám nem teszi lehetővé,hogy a sötét az összes sarkokat egyszerre lezárja oly módon, hogy azt a világos ne tudja megbontani.  A király használatát és védését is belehet gyakorolni, hiszen itt elegendő két oldalról közre fogni a királyt az elfogásához. SZABÁLYOK 1. A játék 7x7 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 4 fő + a király. A támadók (sötét) 8-an vannak. A bábuk kezdő pozíciója a fenti képen látható. 2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához is elegendő két bábu, kivéve