A Foteviken Tablut szintén egy speciális változata a Hnefatafl-nek hiszen vannak olyan mezők amiket csak bizonyos megkötésekkel, vagy egyáltalán nem lehet használni a játék során. Ez attól függ, hogy melyik oldallal játszunk.
SZABÁLYOK
1. A játékot 9x9-es négyzethálós táblán játsszák
2. 25 bábu szükséges a játékhoz. ( 1 db király, 8 db védő, 16 db támadó). Az elhelyezkedésük a fenti képen látható.
3. A védekező oldal kezdi a játékot (világos)
4. A figurák bármennyit léphetnek vízszintesen illetve függőlegesen, azonban nem léphetnek olyan mezőre amin már áll egy bábu, illetve a mozgás során nem ugorhatnak át bábut.
5. A középen lévő mezőre ( trónra) illetve a tábla szélein megjelölt mezőre (tábor) nem léphetnek a figurák. Ez igaz a királyra is illetve a tábor területéről induló bábukra is ha már egyszer elléptek a trón vagy tábor mezőről. A trónon és a tábor mezőkön nem haladhat keresztül egy bábu sem.
6. Egy bábu elfogásához (leütéséhez) két szemközti oldalról szükséges közre fogni őt. A király részt vehet az elfogásban.
7. A trón is használható az elfogáshoz úgy mintha ellenséges bábu lenne.
8. Amikor a király a trónon áll, akkor 4 oldalról szükséges körbe venni az elfogáshoz.
9. Ha a király a trón mellett áll, akkor elegendő a megmaradt 3 oldalról bekeríteni.
10. Ha bárhol máshol áll a király akkor négy oldalról kell közre fogni mint egy sima bábut.
11.A király elfogásához használható a tábor mező, így van olyan eset amikor elegendő két bábu a király elfogásához, hiszen van olyan része a tábornak amivel két oldalról közre fogja a királyt, így a fent említett két bábuval együtt meg történik a négy oldali közrefogás.
12. A védekezők nyernek ha a király eléri a tábla szélét vagy a sarkát. Bár a fenti szabályból ami kimondja, hogy nem lehet áthaladni a tábor területén a védekezőknek, kiderül, hogy de azért meg kell említeni, hogy a király csak olyan mezőnél tud megmenekülni a táblaszélénél, ami nem a tábor területe.
13. Ha a király a következő lépésével sikerül megmenekülni, akkor köteles figyelmeztetni erre az ellenfelét a "Raichi" felszólítással. Ha ezt nem teszi meg, akkor nem menekülhet meg a következő lépésével.körben. Ha a királynak két lehetősége is van megmenekülni, így azt egy lépéssel nem tudná blokkolni az ellenfél akkor ezt a "Tuichu" felszólítással kell jelezni.
14. A támadók nyernek ha elfogják a királyt.
15. Ismétlődő lépéseket (csiki-csuki) engedélyezi a szabály, de aki harmadszorra ugyanazt a lépést megteszi, az veszít.
Döntetlen a játék, ha olyan kevés bábu marad, hogy nem lehet vele befejezni a játékot. A döntetlenben meg is állapodhatnak a felek.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése