Ugrás a fő tartalomra

Én, és a Hnefatafl

 Mindig is szerettem a dolgok mélyére ásni, hogy a lehető legtöbbet tudjam meg egy adott témával kapcsolatban. Így volt ez akkor is amikor Sakkozni támadt kedvem. Gyerek koromból emlékeztem a lépésekre de a taktikákról nem voltak ismereteim. Ennek okán kutatni kezdtem a google segítségével és hamar "kattintás hurokba" keveredtem. Ez azt jelentette nálam, hogy rákerestem egy témára majd elolvastam róla egy cikket amiben találtam valami érdekességet amiről szintén fogalmam sem volt, így erre is gyorsan rákerestem és így tovább, tovább.....

Így jutottam el a startégiai tábljátékok eredet történetéhez, ahol megemlítették a Hnefatafl-t.  Egy klikk és már olvastam is ennek a viking táblajátéknak a szabályait. Azonnal kiakartam próbálni, így letöltöttem egy Hnefatafl applikációt ahol meglepődve tapasztaltam, hogy mennyi féle módozata van ennek a játéknak és amit Hnefataflként írnak az csak egy a sok közül. 

Egy egyszerűbbnek tűnő változattal kezdtem a játékot ahol megismertem az alap lépéseket és próbáltam túlélni a gép támadásait. Teljesen más dolgokra kell figyelni mint a sakkban, így rendszeresen hibás lépéseket tettem. Ahogy kezdtem ráérezni, úgy hamar legyőzhetővé vált a computer.

 Eldöntöttem, hogy komolyabban szeretnék foglalkozni ezzel a játékkal és élő emberek ellen szeretnék játszani ami új kihívást adna számomra.

Itt kezdtem el utánanézni a magyarországi játéklehetőségeknek, ami meglepő módon nem volt. Nem is értettem, hiszen egy szórakoztató és agyalós játékról van szó amiből külföldön versenyeket is rendeznek. 

Jött a gondolat, hogy akkor veszek itthonra egy Hnefatafl készletet és majd az ismerősökkel, barátokkal fogok játszani.  Igen ám, de a hazai kereskedésekben nem lehetett kapni egy ép kéz-láb szettet. Egy darabot találtam amit itthon forgalmaznak, az egy kézműves termék volt azonban az nem igazán nyerte el a tetszésem. 

Irány a külföldi oldalak ahol már tekintélyes volt a kínálat, jellemzően ezek is kézműves termékek. A nagy részük igényes, szép kivételű volt aminek meg is kérték az árát. Tekintve, hogy erre még rájön a szállítási költség, így már olyan ára lett volna ami akkor még nem állt arányban azzal, hogy várhatóan mennyit fogok játszani vele. 

Ahogy említtettem,a kézműves táblák voltak túlsúlyban, így jött az elhatározás, hogy készítek magamnak egy egyszerűbb kivitelűt. Amúgy is szeretek barkácsolni, így akadt szerszám is a művelet elvégzéshez. Az eredménye itt látható:


A táblakészítés lépéseiről is tervezek egy bejegyzést. Ha elkészül akkor ide teszem a linket hozzá:

Az elkészült táblával egy pár partit játszottunk a feleségemmel, ahol kijött az egyensúlytalanság a védők és támadók közt, így jelenleg egálba vagyunk  a nyert és vesztett mérkőzéseket tekintve.

Hamar megszületett a gondolat, hogy ha nekem ennyire tetszik ez a játék akkor másokat is jó lenne megismertetni ezzel a játékkal. Ennek a gondolat menetnek az egyik első lépése ez a blog, amit egy facebook csoport létrehozása előzött meg. A blogon inkább a szabályokról, taktikákról szeretnék írni illetve a hosszabb hangvételű dolgokról.  A facebook csoportban az érdekességeket, híreket szeretném megosztani, ezzel azt remélve, hogy a Hnefatafl itthon is ismert játék lesz. 

Magam is még ismerkedem a játékkal, szabályokkal sok minden új még számomra,így igyekszem azokat a forrásokat felkutatni ahonnan  hasznos dolgokat lehet tanulni a játékról. Azonban azt gondolom, hogy mint mindenben, úgy ennél a játéknál is minél többet játszik az ember úgy lesz egyre jobb benne. Erre lesz jó egy olyan közösség ahol össze lehet ülni és csatázni egymás ellen, ezzel fejlesztve magunkat. 

Bízom benne ha végig olvastad ezt a bejegyzést akkor valamennyire sikerült átadnom a lelkesedésem a játékkal kapcsolatban és te is bábut ragadsz, hogy megmenekítsd a királyt vagy éppen elfogd....


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hnefatafl szabály (alapszabály)

  Amikor a Hnefatafl-t említjük, akkor két dologra is gondolhatunk. Az egyik az alapjáték aminek a szabályát most ismertetni fogom. A másik dolog amit a Hnefatafl alatt értünk az egy játékcsoport összefoglaló neve, amik a Hnefatafl játék alapjára  épülnek némi eltéréssel. Ilyen pl: Tablut, Brandubh stb.  Mivel ezen játékok mechanizmusai a Hnefatafl-re épülnek, így alapvetően ennek a szabályát kell ismerni. Ha ez meg van, akkor a fentebb említett variánsoknál elég a különbségeket megtanulni az alapjáték szabályaihoz képest. Ennek okán ezen eltérő játékok leírása nem lesz olyan részletes és illusztrált mint ez az alapszabály, ott csupán a lényegi elemek lesznek kiemelve. Akkor nézzük a Hnefatafl, mint alapjáték szabályait. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.   2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Ví

Copenhagen Hnefatatfl 11x11 szabály

    2013 óta a versenyeken használt szabályrendszer a Copenhagen Hnefatafl 11x11. Ez a változat a 2008-2012 között megrendezett versenyeken használt "Fetlar" módosítása. A módosítás célja, a Fetlarban észlelt hiányosságok kijavítása volt amin Aage Nilsen (Dánia), Adam Bartley (Norvégia), Tim Miller (Egyesült Királyság) dolgozott. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.  2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ( kivéve a király ) ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához négy oldalról szükséges körbevenni a bábut. 5. Csak akkor számít ütésnek a közrefogás, ha azt a támadni kívánó fél kezdeményezte. Vagyis ha a bábu közé önként lép az ellenfél bábui közé akko

Federation Brandubh 7x7 szabály

A "Brandubh" szabályrendszere kiváló a kezdők bevezetésére a Hnefatafl játék világába, ugyanis a kisebb játék felület (7x7) és a kevesebb bábu szám miatt könnyebb átlátni a táblát. A Brandubh kiváló gyakorlótér a haladóknak is a sarkok védésének gyakorlására. Mivel bábuszám nem teszi lehetővé,hogy a sötét az összes sarkokat egyszerre lezárja oly módon, hogy azt a világos ne tudja megbontani.  A király használatát és védését is belehet gyakorolni, hiszen itt elegendő két oldalról közre fogni a királyt az elfogásához. SZABÁLYOK 1. A játék 7x7 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 4 fő + a király. A támadók (sötét) 8-an vannak. A bábuk kezdő pozíciója a fenti képen látható. 2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához is elegendő két bábu, kivéve