Ugrás a fő tartalomra

Hnefatafl szabály (alapszabály)

 

Amikor a Hnefatafl-t említjük, akkor két dologra is gondolhatunk. Az egyik az alapjáték aminek a szabályát most ismertetni fogom.

A másik dolog amit a Hnefatafl alatt értünk az egy játékcsoport összefoglaló neve, amik a Hnefatafl játék alapjára  épülnek némi eltéréssel. Ilyen pl: Tablut, Brandubh stb. 

Mivel ezen játékok mechanizmusai a Hnefatafl-re épülnek, így alapvetően ennek a szabályát kell ismerni. Ha ez meg van, akkor a fentebb említett variánsoknál elég a különbségeket megtanulni az alapjáték szabályaihoz képest. Ennek okán ezen eltérő játékok leírása nem lesz olyan részletes és illusztrált mint ez az alapszabály, ott csupán a lényegi elemek lesznek kiemelve.

Akkor nézzük a Hnefatafl, mint alapjáték szabályait.

SZABÁLYOK:

1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.

 

2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot.

3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban.

ÜTÉS

4. Minden bábu leütésre kerül (kivéve a király) ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához négy oldalról szükséges körbevenni a bábut.


5. Csak akkor számít ütésnek a közrefogás, ha azt a támadni kívánó fél kezdeményezte. Vagyis ha a bábu közé önként lép az ellenfél akkor nem történik meg az ütés. A sarok kövek, illetve a középen elhelyezkedő trón a kezdeményező fél részéről használható a közrefogáshoz, vagyis ellenséges bábunak kell tekinteni a megtámadott fél szemszögéből. A Hnefatafl alapszbályánál az oldalfalak nem számítanak ellenséges területnek. 



A király támadásánál a trón használható úgy mintha ellenséges bábu lenne. A saroknál illetve az oldalfalnál nem lesz elfogva a király akkor sem ha körül zárják, ugyanis nem tud teljesülni az a követelmény, hogy négy oldalról legyen közrefogva.


Ha a király a trónon van, akkor is leüthető ha négy oldalról körülveszik, vagyis a trón nem védett terület a király számára.

6. A trónra csak a király léphet, a többi bábunak ez tiltott. A trónon történő áthaladás azonban mindenki számára megengedett.

JÁTÉK VÉGE

A védekezők (világos) oldal nyer ha a király eléri valamelyik sarkot.

A támadók (sötét) nyernek ha a királyt sikerül elfogni a fenti módok egyikével.

Akkor is nyernek ha sikerül a királyt és a megmaradt védőit körül zárni.


 A hivatalos szabály a körül zárást említi, de máshol megkövetelik, hogy ez úgy történjen meg, hogy nincs üres mező a támadók és védők közt. Bár ennél az esetnél egy másik szabály is életbe lép, nevezetesen, hogy az veszít aki nem tud érvényes lépést tenni.


Ismétlődő lépések (csiki-csuki)  engedélyezettek , de aki harmadszorra ugyanazt a lépést megteszi, az veszít.

Döntetlen a játék, ha olyan kevés bábu marad, hogy nem lehet vele befejezni a játékot. Ez a támadók esetén két bábut jelent, hiszen úgy még a trón használata mellet sem lehet elfogni a királyt. A védekezők oldaláról elméletben akkor is lehet nyerni ha csak a király maradt fent.

Videós szabályismertető: https://www.youtube.com/watch?v=9qJFjL6oYm4

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Copenhagen Hnefatatfl 11x11 szabály

    2013 óta a versenyeken használt szabályrendszer a Copenhagen Hnefatafl 11x11. Ez a változat a 2008-2012 között megrendezett versenyeken használt "Fetlar" módosítása. A módosítás célja, a Fetlarban észlelt hiányosságok kijavítása volt amin Aage Nilsen (Dánia), Adam Bartley (Norvégia), Tim Miller (Egyesült Királyság) dolgozott. SZABÁLYOK: 1. A játék 11x11 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 12 fő + a király. A támadók (sötét) 24-en vannak. A bábuk kezdő pozíciója a képen látható.  2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ( kivéve a király ) ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához négy oldalról szükséges körbevenni a bábut. 5. Csak akkor számít ütésnek a közrefogás, ha azt a támadni kívánó fél kezdeményezte. Vagyis ha a bábu közé önként lép az ellenfél bábui közé akko

Federation Brandubh 7x7 szabály

A "Brandubh" szabályrendszere kiváló a kezdők bevezetésére a Hnefatafl játék világába, ugyanis a kisebb játék felület (7x7) és a kevesebb bábu szám miatt könnyebb átlátni a táblát. A Brandubh kiváló gyakorlótér a haladóknak is a sarkok védésének gyakorlására. Mivel bábuszám nem teszi lehetővé,hogy a sötét az összes sarkokat egyszerre lezárja oly módon, hogy azt a világos ne tudja megbontani.  A király használatát és védését is belehet gyakorolni, hiszen itt elegendő két oldalról közre fogni a királyt az elfogásához. SZABÁLYOK 1. A játék 7x7 -es kiosztású négyzethálós táblán történik. A védekezők (világos) létszáma 4 fő + a király. A támadók (sötét) 8-an vannak. A bábuk kezdő pozíciója a fenti képen látható. 2. A támadó fél (sötét) kezdi a játékot. 3. Minden bábu egyformán lép. Vízszintesen és függőleges is bármennyit mozoghat akár a bástya a sakkban. ÜTÉS 4. Minden bábu leütésre kerül ha két szemközti oldalról közrefogják. A király elfogásához is elegendő két bábu, kivéve